2010. november 29. 10:49 - kjá

szorongás

Álmomban repültem megint, illetve nem, csak lebegtem egy méterrel a föld fölött a Dózsa György úton, a liget mellett. Néha, mikor elfogott az aggodalom, süllyedni kezdtem, aztán ha könnyű és szép dolgokra gondoltam, megint emelkedni.
Fölébredve meg annyiféle a szorongás bennem, hogy már nem tudom, melyiktől féljek leginkább. Próbálok uralkodni rajta, magamon.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr992480692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bikakovács 2010.11.29. 14:08:25

nem mertem korábban jelentkezni (most is csak azért, mert más még nem), nehogy azt mondják, hogy "rátelepedtem" a naplovára. /vigyázz, ha hagyod a cigányt szóhoz jutni, pillanatok alatt "sok lesz belőle"! :-D/ szóval először is köszönöm az asztro-infot, legalább most már tudom, mért érzem azt, hogy "véremben tűz lobog". meghat, hogy mennyire érdeklődsz a cigány nyelv (jelen esetben "lovári", déli dialektus) iránt, ezért lefordítottam neked a legismertebb ballada-félét, hálából, amiért szóba álltál velem. a. j.-tól bocsánatot kérek, hogy ennyire ágnes asszonyosra sikeredett az első két sor, de mit tegyek, a hasonlóság szembeötlő. a ráolvasás szövegénél könnyebb dolgom volt, mert ott fellelhető némi rímkezdemény, ami segít összefogni a verset. hosszabb textusokban nemigen találunk összecsengéseket, nyilván a szinonimák hiánya miatt.
kutka téle tela páji
romnyi thovel párno dikhlo.
gélasz late jek terno rom:
-av-tar manca, sukár manci!
-nastig avav, terne roma,
szi ma jek phrál, mudárel man.
-hutyil szapesz mírgesonesz,
thaj kiráv lesz tye phraleszke!
-szo kirávesz, sukár manci,
tela Dunyerako szélo?
-dúje pujon, dúje másen,
kodo kirávav tuke.
kana angluni roj halasz,
leszki jek rig sárgulindasz.
kana halasz dujtonasza:
-an-ta, manci, muro serant,
zaliszajlasz muro séro!
taj csi dasz voj aba serant:
lási tuke v' e bucsuma!
kothe gélasz terno sávo.
-saj lesz ma tu, terne roma!
-csi lav me tut, terni romnyi,
ke vi manca kade keresz,
szar tye pralóresz mudárdan.
-ahaj, devla, szo me kerdem,
ek pral szasz man, mudárdem lesz!
hutyilde la terna romnya,
phangle la pe dese bersen.

szép cigány lány a folyóban
fehér fejkendőjét mossa,
megszólítja ifjú cigány:
-kövess engem szép mancikám!
-nem mehetek ifjú cigány,
mert megöl a bátyám.
-fogj hát kígyót, jó mérgeset
s főzd meg a bátyádnak!
-mit főzöl szép manci húgom
itt a Duna-parton?
-két csirkét, hozzá két halat,
tessék, általnyújtom.
már az első kanál után
sárga lett fél oldalt,
de még evett és így szólott:
-fejem szédül manci húgom,
hozd ki a párnámat!
de nem adott vánkost neki,
tőkére fektette!
Visszajött az ifjú cigány.
-tied leszek, most már vihetsz!
-nem kellesz már te cigány lány,
vélem is elköveted tán,
mit a fivéreddel!
-ó istenem, jaj mit tettem,
egyetlen bátyámat megöltem!
megfogták a fiatal lányt
tíz évre várta fegyház.
egyes helyeken (a jobb hangzás kedvéért) eltértem az eredeti szótagszámtól, vedd úgy hogy azért, mert céhen kívüli vagyok /lehet, hogy a nagybetűs életben is?/, így nem zavarnak a céh gátlásai. és mivel úgy szép a szöveg, ha kép is van hozzá, ha érdekel, milyen az igazi cigány-ló, a google: gypsy vanner beütését ajánlom, na meg magamat. szorongás ellen pedig gondolatban küldök egy csokor "tapsikoló jázmint".

kjá 2010.11.29. 15:05:48

@bikakovács: ha a kisujjadat nyújtod, az egész kezedet akarja, ez nem a cigányra, hanem a tótra vonatkozik. :) a cigányra viszont az, hogy a maga lovát dicséri, na ez igaz, megnéztem a gypsy vannert, de ebben az időben csak az jutott eszembe róla, hogy milyen sárcsimbókok lógnának a csülkéről.

a vers tetszett, de szerintem tarthattad volna magad végig a felező nyolcashoz. stilárisan tényleg jó a páros rím, és az arany-utalás se baj, sőt, hiszen az is népballadára épül.

kennedi(ch) 2010.11.29. 18:50:13

nem gondoltam volna, hogy egy élőlény is lehet giccses.

kjá 2010.11.29. 22:17:44

@kennedi(ch): a cigányló giccses? mert akkor még nem láttad Pignon hófehér lovait földig érő sörénnyel és farokkal!

cov 2010.12.01. 11:46:19

nevelő szülők neveltek, éjjelente azt hallottuk a másik szobából, ahogy aggódtak azon, hogy jól csinálják-e /azt amit velünk tesznek/. Jól csinálták, pont úgy, mint az édes-szülők. Nem tudom, valaha is megtudták-e.
pokolba a rasszizmussal. amik bikakovácsot aggasztják, azt hiszi, 'azért mert'. pedig dehogy, ezzel mind így vagyunk.

bikakovács 2010.12.01. 16:08:05

kösz. de azért visszafogom magam.

kennedi(ch) 2010.12.02. 11:21:47

most, hogy már bebizonyítottátok milyen művelt és szép lelkek vagytok, térjünk rá talán anyánk :-)
felvetésére! mindenkivel megesik, hogy lebeg álmában, állítólag ez valami atavisztikus izé. nem kellemes utána az ébredés. a szorongásokért pedig ne magunkban keressük a hibát, az ember alapvetően tragikus lény. az én receptem az, hogy reggelente elhatározom, hogy megpróbálok megint "ellopni" egy napot. de megértem azokat is, akik szinte minden nap buliznak, elvégre őrült, aki nem bolond.
süti beállítások módosítása