2009. augusztus 05. 16:16 - kjá

Pozsony

Pozsony volt az első város, aminek a belvárosában egyedül mászkáltam anélkül, hogy eltévedtem volna. Amióta főváros lett, egyszer voltam ott egy rövid időre felolvasni, most másodszor egy kedves ismerősnél. Az óvárosban jobbnál jobb, fantáziadúsan kialakított kocsmák, jó kaják, és elég magas árak. A Szlovák Pub például minden nacionalista relikviát egy helyre tömörít, aztán idézőjelbe rakja, viszont saját komolyan vett biofarmja van, jellegzetes szlovák ételei, és ha valaki lemond a sült krumpliról, ingyen reszelt répát kap, a jelesre vizsgázó egyetemista pedig a vizsga napján ingyen menüt.
Az 500 férőhelyes fapadlós, faasztalos kocsma (azért ennyi, mert Jánosik, a jó betyár serege ötszáz fős volt) közepén szlovák kettőskeresztet formázó, tizenkét személyes asztal (azért tizenkettő, mert Jánosik, a jó betyár vezérkara tizenkét főből állt), az egyik sarokba pedig egy az egyben betelepítettek egy 18. századi tipikus szlovák kiskocsmát. A falakon a nagymorva birodalom térképe, és hőseinek festményei, szobrai. Közben a rádióból angolszász zene és mindenhol az internet.
Szívesen látnék itt egy hasonló önironikusan értelmezett ősmagyar, szittya csárdát hétvezérrel, Rúzsa Sándorral, turullal és corvin hollóval, a falon a Föld szívcsakrájának, Dobogókőnek a térképével, az egyik sarokba telepített jurtával, ősmagyar játékteremmel (nyeregben, háttal dartsozni, baseball helyett Botond buzogányával kapu beverni, stb.), székelykáposztával, gulyással, tönkölykenyérrel és sok-sok humorral.
A nyelvtörvény persze egyáltalán nem ilyen vicces, és remélem, tarthatatlan. Kérdés, egy fiatal nemzetállamra rá kell-e legyinteni ilyenkor, mint a dackorszakát élő gyerekre, hogy majd kinövi, vagy inkább nyakon legyinteni, hogy észrevegye magát. Fura lény az ember is, hogy mindig abba rúg, aki egy kicsit kisebb nála, és elég közel van. Így volt ez a hitviták korában: a katolikus beszólt a kálvinistának, a kálvinista a baptistának, a baptista az adventistának. És így ír erről Illyés Gyula a Puszták népében. A földesúr üti az ispánt, az ispán a zsellért, az meg az ökröt, csak azon gondolkozik, hogy az a szerencsétlen ökör meg kit üt. Úgy látszik, ebből nehéz kinőni. Nincs is jobb, mint egy cigányozó zsidó, vagy egy Bulgáriából kitelepített török, aki helyesli, hogy bezárják Törökországban a kurd iskolákat. Ki tud ezeknek tükröt tartani? Én akkor sem tudok mást mondani, minthogy nevelés és önnevelés létezik csak, személyes felelősség, és szülői-pedagógusi felelősség. Ha mindez gazdasági szinten meg is oldható (Svájcban a gyufásdobozra is rá tudják írni három nyelven, hogy gyufásdoboz), én ehhez a részéhez akkor sem értik, és "ami a papokra tartozik, tegyék a teológusok." Én csak mondogatom a magamét tanárként az osztályban, azóta meg ahol tudom.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr181290798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

burns kati 2009.08.05. 19:56:50

Nem volna rossz gondolat a poénos ősmagyar kocsma, de első lépésben azon kéne túllenni, hogy a legtöbben egyáltalán ismerjük, tiszteljük, netalán büszkék legyünk erre a szittyás-finnugoros-táltosos történelemre... ki hogy látja az eredetünket. Sajnos, sokan úgy figurázzák ki ezeket a magyarsággal kapcsolatos jelképeket, hogy a mélységüket egyszer sem tapasztalták. Most persze nem rád gondolok itt, de azt hiszem, önirónia akkor jöhetne, ha lenne mit ironizálni, vagyis ha a többséget tényleg foglalkoztatná a Turull meg a Corvin holló. Az öniróniára is meg kellene érni először - mondja, nagyon ékesszólóan, egy csak óvatosan ősmagyarkodó magyar. Szülői-pedagógusi felelősség... bizony.

kjá 2009.08.05. 21:21:27

egyfelől nagyon igaz, másrészt a magukat vérkomolyan vevő ősmagyaroknak is kéne egy kis humor vagy önreflexió, hogy ne legyenek az elvakultságukkal sokaknak ellenszenvesek. ha valamit terjeszteni akarsz, tedd vonzóvá. legyen az kereszténység, egészséges táplálkozás vagy magyar hagyományőrzés.

ködlámpa · http://kodlampablog.freeblog.hu/ 2009.08.06. 13:29:24

márpedig egy ilyen ősmagyar-önirónikus megfogalmazású vendéglő szerintem elég vonzó lenne. akár komolyan gondolni is.

burns kati 2009.08.06. 14:17:43

lehet, hogy túl sok olyan arccal találkozom, akik eleve elzárkóznak minden elől, ami nem a mai nagyvárosi életről szól. Túl sok plázacicát látok... (mi a hím megfelelője? plázakutya?) Elvakult ősmagyarral is találkoztam már, de az én életemben nem volt belőlük túl sok, legalábbis a plázacicákhoz képest. Nemrég egy amway-es házibulira voltam meghívva. Amway-es a könyvelőm, ő vitt magával. Demjén Rózsi Honfoglalás-nótáját énekeltük fénymásolt lapokról, aztán egy íjászcsapat tartott bemutatót (ez jó volt). Mátyás király kedvence leves volt a végén, aztán előkerült egy sámándob. Elhangzott néhány délibábosnak mondható szófejtés a magyar nyelvvel kapcsolatban, de érdekes dolgokat is hallottam. Én a magam részéről meghúztam magamat, nem tudtam hova tenni ezt az egészet. (Nem tudnak a tevékenységeimről.) Tulajdonképpen jóakaratú emberek csináltak a maguk szájaíze szerint egy magyar estét, amiről jókedvvel tértek haza. felszínes volt, kicsit áltudományos, de nekik megfelelt. Én végig furcsán idegennek, és sznobnak éreztem magamat, amiért az este folyamán többször kirázott a hideg. Jobb is, ha leállok, mert még mindig emésztgetem az élményt. :)

Pelikan 2009.08.06. 15:53:46

Ha-ha, Amway-es magyarkodó buli, ennél komikusabbat már régen hallottam.

kjá 2009.08.09. 22:33:54

nem az a baj, ha valaki keresi az útját, a gyökereit. csak az, ha a másét megpróbálja elvágni. az én magyarságomhoz nem tartozik a baranta, sokkal inkább a magyar költészet vagy a népzene. nem tartom fontosnak, hogy dobogókő a világ szívcsakrája-e, de nem bánt, ha valaki ebben hisz, és ebben talál haza. ne hívják magyarkodónak, akinek ez fontos, és ne hívják hazaárulónak, akinek ez nem fontos! aki barantával csapkod, ne nézze le azt, aki nuncsakuval (vagy mi a franccal). van, aki több ezer kilométerre úgy magyar, hogy népviseletben jár. én úgy, hogy nem tudom elhagyni az országot. miért nem lehet mindkettőt tisztelni?
süti beállítások módosítása