2009. december 02. 11:12 - kjá

szabadon szülni

nol.hu/mozaik/otthonszules__megkezdodott_gereb_agnes_pere

Nem ismerem személyesen Geréb Ágnest, nem szültem nála, nem szültem sehol, így közvetlenül nem vagyok érintett a témában. Több barátnőm viszont az ő segítségével hozta világra 2-3 gyerekét is. Az egyiküktől kaptam egy szülésről készült videót. Borzalmas volt, riasztott, iszonyodtam. A vér, a nyögések, az elformátlanodott test vonaglása. Egyvalami tetszett: Geréb Ágnes jelenléte. Négykézláb állt, az anya félig rádőlve vajúdott órákon át. Az apa kérdezte: "felváltsalak, Ági?" "nem, jól vagyok" - mondta a doktornő, és állt négykézláb készségesen, alázatosan. Arra gondoltam, melyik fennhordott orrú szülész-nőgyógyász (többségében férfi) tenné ezt meg? (Egy körkérdésre válaszolva a legtöbben azt mondták, azért nem kísérnének otthonszülést, mert nem fognak a kórházi munka mellett még huszonnégy órákat ülni fillérekért egy kismama mellett.)
Amúgy csupa jó tapasztalatom van az orvosokkal - a nőgyógyászokat kivéve. Közülük eddig két fajtát láttam: amelyik tárgynak nézett, és amelyik meg akart fektetni. Közben semmit nem számított nekik, hogy vizsgálatkor fájdalmat okoznak, egyet kivéve, aki viszont a harmadik gyerekét szülő, nádszálvékony barátnőmet telenyomta oxytocinnal, majd ordított vele, hogy ne hisztizzen, amikor kiabálni mert. Többet a közelébe se mentem.
Ilyen kórházi szülések után jogos az alternatívák keresése.  Az otthonszülés elég sok országban gyakorlat, amikor Drezdában párhetes némettudással próbáltam elmagyarázni, hogy nálunk tiltják (ha nem is törvényileg), a tanárom értetlenkedve kérdezett vissza: hát nincsenek bábáitok?
Senki nem akarja elvenni a nők kedvét a kórházban szüléstől. Csak hadd döntsék el ők, mire van szükségük, mi jó nekik. Aki akar, szüljön kórházban, császárral, epidurális érzéstelenítésben, aki akar, hadd szüljön otthon olyan környezetben, ahol el tud lazulni, olyan emberek közt, akikben megbízik. (Nem is értem, hogy lehet egy kórházban ellazulni és kellő mértékben tágulni, mikor idegen helyen uram bocsá', még szarni is nehezebb!)
A betegjogok szerint a beteg visszautasíthatja a kezeléseket. Nevetséges, hogy a magzat jogaira hivatkozva egy szülő nő nem utasíthatja vissza a császármetszést, a magzatmonitorozást, a gátmetszést (ha olyan helyen szül, ahol ez a kórházi rutin), miközben ugyanezen magzatot 12 hetes koráig simán elvetetheti. (Tévedés ne essék, nem vagyok abortuszellenes, inkább megelőzéspárti.)
Ha még mindig igény van az otthonszülésre, akkor ne tiltsák, hanem tegyék biztonságossá! Ha egy anyának komplikációk miatt kórházban kell befejeznie a szülést, akkor ne alázzák meg, ne oktassák ki bosszúból a kórház ügyeletesei. Ha egy bába mentőt hív, ne kérdőjelezze meg a mentőorvos a bába szakmai tudását, időt veszítve ezzel. A történetet ugyanis úgy hallottam, hogy Geréb Ágnes véleményét a vállelakadásról a mentőorvos felülbírálta, és még vagy negyven percig próbálkozott, így vesztették el a babát. Persze nem voltam ott. Csak nem csodálkoznék, ha így történt volna. Mint ahogy azon sem csodálkozom, hogy a következő nyilatkozatot a szülész-nőgyógyászok nem merték a nevükkel vállalni.
www.otthonszules.hu/letolt/Orvosok%20a%20Szabad_es_Biztonsagos_Szuletesert_nyilatkozat.pdf
Istenem, legalább valami menne jól ebben a szerencsétlen országban!
A vállelakadás egyébként állítólag kórházban is elég veszélyes komplikáció. Egy nőgyógyász (férfi) azt nyilatkozta erről: ha a vállelakadásos baba kórházban próbált volna világra jönni, az ottani orvosok tudják az ebben az esetben szükséges manővereket.
Elfelejti, hogy Geréb Ágnes is orvos, ugyanaz az egyetem képezte, és ugyanannak az orvosi kamarának volt a tagja (amíg ki nem rúgták). Elfelejti, hogy a vállelakadás egyik, orvosi gyakorlatban is használt manőverét egy nem medikalizált képzésű bábáról nevezték el. (Gaskin-manőver). Még a kulcscsontot sem kell eltörni hozzá, ami a kórházi vállelakadásoknál gyakran megtörténik.
Mindegy, ebbe sem szeretnék belemenni, bocsánat, nem értek hozzá, nincs jogom beleszólni. Egy dologhoz viszont van: döntést hozni olyan kérdésekben, amik engem érintenek. Hagyják a nőket szabadon szülni!

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr431568422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pelikan 2009.12.02. 18:26:04

Nagyon jó, hogy írtál erről, elképesztő, amit most Geréb Ági ügyével művelnek...
Ismered a Palya Bea: Születésdalt?

2009.12.03. 04:41:54

Hm. Azt hiszem, pontosan az a lényeg, amit az orvosok mondtak. Fillérekért "másodállásban" nem fognak otthoni szüléseket levezetni, amikor munkaidőben, a kórházban pluszborítékért megtehetik ugyanezt. A szülés nem intézhető el kedden és csütörtökön délután 4-től 6-ig a magánrendelésen (mint mondjuk egy ekcéma vagy egy hólyaghurut), nyilván nem is olyan jó biznisz így (mert a több pénz mégiscsak több munka után jár, nem elég 5 perc alatt felírni egy kenőcsöt jó pénzért és viszlát). Másrészt, a kórházi körülmények hát igencsak megszeppentik a leendő anyukát, és könnyebb az alá-fölérendelt viszonyt létrehozni az orvos számára ismerős, de a páciens számára félelmetes körülmények között.
Pár éve mekkora visszhangja volt annak, hogy a neten közzétették az orvosok tarifáit... Mára ez a lufi is kipukkant...
Én azt gondolom, az otthonszülést lehetővé kellene tenni, természetesen pontosan kikötve, hogy ki és hogyan szülhet otthon, és ki az, aki semmiképpen.
Nem tudom, ebből az ügyből mi lesz, mindenesetre ha semmi, már akkor is sokat ártottak Geréb Ágnes hírnevének...

kjá 2009.12.03. 11:27:37

@Tralfamador75: senki nem is kéri az orvosoktól, hogy kísérjenek otthonszülést. csak hagyják a bábákat dolgozni! felmegy bennem a pumpa, mikor valaki lusta valamire, de a másik se csinálja. én csodálom a nőket, akik orvosi körülmények közt szülni tudnak. persze van, akinek a szintetikus ocytocintól leszakadt a méhe, de ott nem vádolják az orvost semmivel. "komplikáció".

kjá 2009.12.03. 11:28:54

@Pelikan: nem ismerem, de majd utánajárok
írországban hogy megy ez?

2009.12.03. 12:51:20

@kjá:
Na igen. Ami kórházban egyszerű komplikáció, az otthon súlyos mulasztás vagy gondatlanság... Kórházban el lehet intézni ilyesmivel, és hát nem is nagyon meri megkérdőjelezni senki az orvosokat. És ezzel csak az a baj, hogy sokan még mindig félistenként tekintünk az orvosra, mert életek fölött döntenek.
Amúgy meg, a bábás szülés pláne nem biznisz az orvosnak. (Az is megérne egy-két szót, hogy esetleg a választott orvos ugyan felveszi a pénzt, de a szabadságát vagy a hétvégéjét nem szakítja meg a páciense "kedvéért").
(Ez a "nekem nincs kedvem, de te sem csinálhatod" hozzáállás meg... Nagyon is jellemző erre az országra...)
Én általában csodálom a nőket, akik szülnek...

kjá 2009.12.03. 18:21:08

@Tralfamador75: én is csodálom a nőket, akik szülnek...
:)
:(

Pelikan 2009.12.04. 00:28:51

Itt teljesen szaályozva van, hogy mikor lehet otthonszülni. Nem nagyon gyakori, de még a magánbiztosító is támogatja.
Amúgy a kórházi terhességi ellátás is tök más, egyáltalán nem medikalizált, csak ennyit írok: a 9 hónap alatt 1 vérvétel van, egyetlen egy belső vizsgálat sincsen, nagyon más, ja és szülésznők vezetik a szülést, ha van fogadott orvosod, ő is csak a legvégére jön be, vagy komplikáció esetén, amúgy orvos nem is lát, hacsak nincs vmi gáz.

2009.12.04. 01:00:09

Azt meg már csak zárójelesen jegyzem meg, hogy (a bába szó szerintem sokaknak a fejében egyenlő valami kuruzslóval, aki szülés közben macskanyálat és pókagyat meg viperaszőrt meg tehénméhlepényt főz össze egy üstben, mialatt természetesen elmond pár varázsigét, aztán a gyerek fölött is mormol pár hókuszpókuszt, hogy ne legyen baj...).

Vanília.Alíz 2009.12.04. 11:54:42

Sziasztok,
Juca-Ági, ne lepődj meg, én is itt vagyok, néhány hete olvasgatom a blogot, csak úgy, titokban. A dícséretről szóló megjegyzéseid tükrében hangsúlyoznám, hogy Jóvagy(!) és igazán csodálom az önismereti-önmegvalódító utad.
Na, ez letudva... :)

A Geréb-per híre múlt héten engem is mélységesen elszomorított. Geréb Áginak nem csak a hírnevébe, hanem a becsületébe is belekoszoltak. Talán egy ilyen szerény és halk nőnek még nagyobb szüksége van arra, hogy akik kiállnak mellette, azok nyilvánosan is felemeljék a hangjukat. (Én sem ismerem személyesen, de ismerek olyan, aki vele szült, láttam videót, mint huszonéves nőt, foglalkoztat a szülés témája.) Arra gondoltam, hogy ahelyett, hogy sokan otthon, titokban szomorkodunk és tiltakozunk, akár mi, magánemberek, főleg, mi nők is adhatnánk a nevünket hozzá. Mármint ahhoz, hogy - most a "szakmai" érvektől eltekintve - az emberi érveket erősítsük. Szabad szülés, szabad döntés.... (Sajnos a médiában, ugye, ez nem elsődleges szempont.)
Ti tudtok ilyen kezdeményezésről? Aláírásról, vagy hasonlóról?

Alíz

kjá 2009.12.04. 16:28:58

@Vanília.Alíz: volt ilyen kezdeményezés talán két éve, itt találod az aláírókat: www.szabadonszulni.hu/alairok.php
ha bárhol másutt lehet erről a nyilvánosság előtt beszélni, boldogan megteszem.

kjá 2009.12.04. 16:31:29

@Tralfamador75: talán azért, mert a vasorrú bába jut róla eszünkbe. én láttam már bábát, többet is, még az orrát is megfogtam. nem volt vas! :)
a dúla szó sem szerencsés, mert a dúl igét asszociáljuk. ki kéne találni valamit helyette. szüléskísérő. jó, csak hosszú. és valahogy nagyobb nyilvánosság elé vinni, mit csinál egy bába.

2009.12.05. 01:09:38

@kjá: Nekem a vasorrú eszembe sem jutott :-D
süti beállítások módosítása