2012. május 17. 15:29 - kjá

Keresztények, nemzetiek

Amíg Bakonybélen vagyok, mintha el volnék zárva a világtól: nincs tévé, rádió, net csak a kocsmában, még a számlák se jöttek meg. Csak a madarak vannak meg a lovam, meg én a tornácon hol egy laptoppal, hol egy gitárral. Aztán feljövök Pestre, és nyakon önt szennyes levével szeretett országom. Elérnek a hírek és „a hÍvatalnak packázásai”, és nap mint nap szembesülök azzal, hogy nemzeti érzelmű keresztényként falnak kell mennem a nemzeti érzelmű keresztényektől. Ébresztő, emberek, amit ezzel a címkével hirdetnek, az nem az!

Jézus nem volt kirekesztő. Meggyógyította a római százados szolgáját – az elnyomó hatalom képviselőjét, a samáriai asszony lányát, bement a vámszedőhöz és nem volt hajlandó megköveztetni a házasságtörő nőt. Halló, aki Jézus nevében bárkit elutasít: felekezetet, népet, embert, az szörnyű tévedésben van. Jézus nevében nem gyújtunk máglyát, eretneket és boszorkányt égetni, nem fordítunk hátat a másiknak, kérek mindenkit, legalább Jézus nevét ne piszkoljuk be a saját ostobaságunkkal!

Gyerekkorom óta nemzeti érzelmű vagyok, csak nem tudtam, hogy ezt így hívják, mert ebben nőttem fel: népzenén és táncházban, csempésztük Erdélybe a könyvet – gyógyszert - kaját – nyolcéves voltam, amikor először, és hányszor rágtam a körmömet, ha a szüleim mentek csak, hogy vajon mi volt a határon. Feltehetőleg több népdalt tudok, mint a mellverős szittyamagyarok, mégse akarom kirekeszteni őket sem, sehonnan. Lovasként sok hasonló emberrel találkozom: nagy bajusz, tarsolylemez – higgyétek el, nincs ezekkel semmi baj! Se a jurtával, se a kalotaszegi fafaragással, se a kalocsai hímzéssel. (Na, igen, giccset lehet belőle csinálni, de hát miből nem?) Ha valaki népzenét hallva már fintorog, kérem, ne tegye, közös kincs. Bartóktól Kallós Zoltánig sokaknak köszönhetjük, hogy megvan, hogy elérhető. Ha valaki nagy ívben kikerül egy körmenetet, kérem, ugyanúgy fogadja el, ahogy bármely más felvonulást. Vannak templomok, ahol Jézusról beszélnek, és Isten országáról, nem pedig arról, hogyan cincáljuk szét ezt a szerencsétlen földi országot, mint két kutya egy koncot. Közben én magam is látom felemelkedését egy olyan nagyhangú, hőzöngő típusnak, aki korábban a táncházi kocsmában nem tűnt veszélyesnek, de most hatalommal és pénzzel annál inkább, mert felsőbbrendűségének tudatában teljes meggyőződéssel nyom el másokat. Nem ők a nemzetiek. Hanem azok, akik úgy tudják felmutatni, ami a miénk, alázattal és kíváncsisággal mások értékeire.

Olvasom, hogy Wass Albert kötelező irodalom lesz. Wass Albert nem jó szerző. A református gimiben sok tanítványom szerette, a kedvükért olvastam én is regényt, novellát – humortalan és lapos. Azt mondják, a Funtinelli-boszorkány nagyon jó, azt még elolvasom, bár a végleges véleményt nehéz volt az Elvész a nyom olvastán nem kialakítani. Ha erdélyi irodalom, akkor azért van ott Sütő, Kós Károly, Kányádi, Székely János. (Nagy zárójel, Máraitól se vagyok oda, és még sorolhatnám a legnagyobb magyar prózásokat, szóval nem kell hallgatni az ízlésemre.) A Patkányok honfoglalását egy barátnőm adta oda felháborodottan. Szerinte a zsidókról van benne szó, szerintem a bolsevizmusról, másvalaki szerint a románokról. Irodalmilag nem akkora szöveg, hogy bántsuk érte egymást. Nem érdemes. A süllyedő csónakban nem az a megoldás, hogy egymást kilökjük belőle, ugyanúgy süllyed majd tovább, csak kevesebben leszünk, hogy betömjük a léket, hogy kimeregessük a vizet. Nem értem, mások miért nem látják ezt.  Tessék lejönni a barikádról, és főzni egy nagy, közös vacsorát. Vagy rakni valami nagy, nagy tüzet.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr494522383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cov 2012.05.17. 20:58:59

legyen ennek a neve: bárkaonline! ha szabad egy személyes megjegyzést tennem: azt hiszem "hazataláltál".

ökogyüli 2012.05.19. 21:42:53

teljesen egyetértek veled és bár nincs közöm ezekhez a dolgokhoz, mégis szégyellem magam.

ökogyüli 2012.05.21. 10:02:15

ezt kaptam válaszul:

Muster Mark válaszolt neked:

@ökogyüli: Én meg azért szégyellem magam, hogy a világon vagy, te agymosott kriptohéber patkány.

köszönöm

kjá 2012.05.22. 15:59:54

@ökogyüli: igen, láttam, kimoderáltam. van egy stílus, amit az én oldalamon nem engedek meg, főleg névtelenül nem. először gondoltam, hogy válaszolok neki kulturáltan, de aztán arra jutottam, ha kulturáltan megfogalmazza a nézeteit, válaszolok, de így nem.
kedves Muster Mark, a nézeteidről emberi módon, ha kérhetném. köszönöm.

medvicsek 2012.05.22. 16:48:33

Milyen elképzelt ellenféllel vitatkozol? Szerinted hol kérdés és ügy a népdal és ki fintorog?
Az azért elgondolkodtató, hogy nem a körmenet résztvevőit biztatod, hogy tűrjék el a melegfelvonulást is, hanem fordítva: mindkettő egyformán állja el a csak közlekedni kívánók útját. Nem tudom, de erős a gyanúm, hogy ha nem is dobjuk vízbe a csónakból azt, aki a léket ütötte, legalábbis lekötözzük, főleg, ha azt látjuk, hogy a lék tágításán munkálkodik, miközben az csónakban ülők egy részéről leszedik maradék ruhájukat, hogy a lékbe tömjék, vagy átadják az általuk preferált utasoknak. Ja, és azért vigyázzunk, kivel ülünk együtt annál a nagy-nagy tűznél, mert nem szeretnénk megpörkölődni.

kjá 2012.05.22. 16:53:36

@medvicsek: az ellenfél nem elképzelt. örülj, ha te ezzel nem találkoztál.
szeretném a fekete-fehér, rosszak-jók, nemzetárulók- nemzetmentők képet árnyalni.
azt hiszem, ha visszaolvasod kicsit akár csak ezt a blogot, találsz elég biztatást a melegekkel kapcsolatban is, nem tőlem kell őket félteni.
szeretnék egy nagy-nagy tüzet, amit nem azért rakunk, hogy a boszorkányok és eretnekek lelkét megmentsük testük tűzre adásával, hanem hogy megszárítsuk a vizes ruhákat, hogy megmelegedjünk, és akkora legyen a tűz, hogy mindenki köré férjen, és ne lökdössük egymást, hogy "te maradj hátrább, mert én fázom jobban."

medvicsek 2012.05.23. 13:59:15

@kjá: Jó neked, hogy még olyanokkal találkozol, akiknek néhány Horthy- meg Wass Albert-szobor, temérdek stadion és az általános nyomor közepette még van kedvük és érdeklődésük népdalokon fintorogni. Amúgy nem akartam azt inszinuálni, hogy nem állnál ki a melegek jogaiért, de hát ne a körmeneten fanyalgókat bántsd már, ne most amikor lassan kötelező lesz körmenetre járni, hadd fanyalogjanak, más már nemigen marad. És nyilván te nem boszorkányokat égetnél a tűzön, de azért én óvatosságra intenék mindenkit, nézze meg, kivel van egy tűznél.

kjá 2012.05.23. 14:10:36

@medvicsek: azt fogadd el, kérlek, hogy nálam nincs különbség: melegeken fanyalogni nem szabad, mert amúgy is kisebbség, és a körmeneten meg szabad, mert lassan kötelező lesz. egyáltalán nem ér fanyalogni. ha van egyetlen meleg barátod és egyetlen igazi hívő katolikus barátod, akkor nem fogsz egyiken se. nekem meg van mindkettő.
ha meg azt nézem, ki ül még a tűznél, ne rakjak inkább tüzet, kicsit se. képzeld, ha a nap válogatna, kire süt! igencsak fáznánk olykor.

egy nagyi 2012.05.24. 00:46:12

Juditka!

Nem vagyok vallásos stb, de sok hívő barátnőm van, a Bibliát, mint kultúrkört olvasom, ezekkel a hölgyekkel mindenről lehet beszélgetni.A Te törekvésedet a mindent megérteni akarás talaján látom. Aggódsz, joggal. Ha mindenki képes önmagában megtalálni a jót és azt kiterjeszteni embertársaira-ezt nagyon szeretném-akkor én is vágyom arra a tűzre.Földi életem rövidsége arra int, hogy a végkifejletben szembe kell nézni önmagunkkal.

cov 2012.05.24. 13:20:30

földi életünk rövidsége...ez szép és igaz. határtalanul pazaroltunk mi vének, határtalanul pazarolnak a ma ifjai, és nem látják, hogy csak és kizárólag a zöld alapú megközelítés a valós. minden más, akár a múltba visszavágyó ilyen vagy olyan, akár a csodavárás nem ad igaz választ. minden állításban, ítéletben, kimondott gondolatban annyi a valós, amennyi benne a ZÖLD-ség!

kjá 2012.05.25. 16:34:19

megint kénytelen voltam kimoderálni egy hozzászólást.
sajnálom, de van egy szint, egy stílus, ami az én oldalamon tilos.
Kedves Pszientológus, már a véleményed bántó volt, a megfogalmazásod annál inkább. ha nem értesz velem egyet, névvel-arccal vállalva magad, szívesen eszmét cserélek veled.

Miklós123 2012.06.06. 23:15:31

Wass bácsi rossz író volt...Jukio Misima,L.F. Céline, R. Brasillach jó írók, de fasiszták. Wass is az volt, még 1945 tavaszán is uszított, Sopronban. Sajnos, ha valaki náci, fasiszta, az nem lehet a közös nemzeti kulturális örökség része...akkor sem, ha tehetséges író, szerintem.

cov 2012.06.07. 12:44:38

@Miklós123: szerintem is. az is baj ezzel a rezsimmel, hogy mindent a bekebelezés a birtoklás vágya alá rendelnek, így képesek a szélsőjobb cuccait is einsandolni, minden ügy hozzájuk tartozik, az egész jobboldal, a kárpátmedence, európa és a világ maga is. ha itt toleranciáról lenne szó, együvé-tartozásról, meg együttműködésről, akkor azt vállalnák és lenne a törvénykezésük fókusza, hogy hagynák a rétegeket, nézeteket megnyilvánulni, amibe beleférhetne a jobbtól a balig minden demokratikus érzület, hagyomány, satöbbi. a kormányoknak mi más a dolguk, még talán a népjólét.
süti beállítások módosítása