2011. március 11. 14:53 - kjá

a villanyoltogató feljegyzései 1.

Hónapok óta úgy érzem, én leszek az a bizonyos utolsó, aki leoltja a villanyt. Generációm legjobbjai: kutatók, orvosok, művészek mennek ki sorban az országból, vagy még itt vannak, a lehetőséget keresik, várják, hogy mehessenek végre. Mert itt nem lehet megélni, mert nem akarják, hogy a gyerekük gyűlölködésben szocializálódjon, mert rettenetes a hangulat, mert itt nincsenek lehetőségek, mert ebben az országban nincs... filmgyártás, igényes zene igényes közönségnek, tánckultúra, felszerelt laboratórium, satöbbi, satöbbi.
Megértem én, miért maradna, aki nem akar, érvet se nagyon tudok felhozni, mert tényleg nincs ez se, az se, de ha elmennek, nem is lesz. Persze ki akar egy életen át úttörő lenni, gerillaharcos, első telepes, meg egyáltalán ki akar hős lenni? Meg egyáltalán a hazaszeretet szónak kellemetlen az akusztikája, mert mit tett értem a haza, mit tett értem az állam? - kérdezik (és szó szerint kérdezik akár). Mert az első a családom, mert nem akarok éhbérért gürizni, mert tíz évvel kevesebbet él, aki itt dolgozza végig az életét.
Mennek, értem én. Irigylem is kicsit, nyelvébe zárt beszari író, akinek az országhatár átlépésével kicsúszik a talaj a lába alól, közeget vált, mintha hirtelen vízen kéne járnia. Még szégyellem is magam, hogy az európaiságom kimerül a fogalom ismeretében. De akkor is! Én nem mehetek!
Amíg ilyen emberek, mint Radnóti Zsuzsa, Vincze János, Lator itt vannak, küszködnek, dolgoznak valami jóért, amiben nemcsak hisznek, de létre is hozzák, és annyi-annyi más ember, nem tudom, miért ők ugrottak be először; addig én nem mehetek, nincs jogom!
A zenész azt mondja: a szaxofon ugyanúgy szól Budapesten mint New Yorkban, és mondhat hasonlót táncos, vagy fizikus, vagy orvos, az író meg nem. Persze, van emigrációs irodalom, csak én nem hiszek benne. Mikesben talán, aki úgy szereti Rodostót, hogy el nem felejtheti Zágont. A gazdasági menekülésben nem.
"Itt élned, halnod kell. " De tulajdonképp itt is, ott is egyformán meg kell halni, és előtte tisztességesen élni. Lehet, hogy itt nehezebb. Lehet, hogy itt könnyebb. Az örökkévalósághoz képest minden egyformán nehéz feladat, amíg élünk.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr962730894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

medvicsek 2011.03.11. 15:18:47

Nézd, én irigylem mindazokat, akik belekezdenek itt a magányos gerillaharcba (és a hangsúly itt a magányoson van, mert úgy érzem, ez az [lenne).Én megyek, ha mehetek és maradok, ha nem: de ha megyek, akkor is végtelenül el fog keseríteni, ami itt van, és ami a legrosszabb: ez az a fajta terméketlen harag, „amelynek nem ad értelmet a remény”. „Fölösleges harag”, amely „remény híján alkalmatlan arra, hogy cselekvésre ösztönözzön”.

szita. 2011.03.12. 01:25:55

ha így érzed, talán nem te vagy az egyetlen. de ha sokat hajtogatod, el is hiszed, aztán ördög a falról.
ha hiszünk valamiben, nem szabad a másikra várni, csak csinálni, és az bevonzza a többi embert. nekem mindig is tetszett a gerillakultúra(:

cov 2011.03.13. 06:57:28

kétféle ember van, az egyik féleségekbe sorolja az embereket, a másik nem, de félre a viccet:
én két munkahelyen dolgoztam a mennyi év alatt, és nagyon figyelemre méltó körülmények között tudtam eljönni a nyugdíja. az volt az elvem, hogy ott kell megcsinálnom az életem, ahol vagyok, s nem menni a jó reménye után, kergetni a boldogság kék madarát...de megértem azt,aki nem fogja fel tragikusan - azt a hány(boa) évet -, és odébbáll, addig. persze akkor a kép kicsit légypiszkos, ha előtte erre szavazott, és az se tiszta, ha az szavaz, aki nem itt él.

kék bőrhaisnya 2011.03.13. 12:10:32

COV: nekem is vannak elveim, pl. az, hogy piásan nem irkálok! :-)

kjá 2011.03.13. 12:13:09

@kék bőrhaisnya: cov nem piás, ő így fogalmaz. inkább nagyok az asszociációs ugrásai. én se mindig értem elsőre! :))))

kennedi(ch) 2011.03.13. 12:23:26

kék bőrharisnya: pedig (az álnevedből ítélve) te sem tudod, hogy fiú vagy-e vagy lány? }:-)
süti beállítások módosítása