2009. április 06. 14:21 - kjá

tanulás

"Istenem, taníts engem a halálról!" "Azt csinálom." "Izé... nem lehetne csak elméleti szinten?" "Sajnos ebből gyakorlati vizsga van."

Hát ez az. Reggel mindig szorongva, néha sírva kelek. Napközben könnyebb, ha van kivel szót váltanom, még könnyebb. Ha egyedül vagyok, sokkal rosszabb minden. Azzal vigasztalom magam, hogy még Jézus is magával vitte a tanítványait, hogy vele virrasszanak. Más kérdés, hogy nem sikerült nekik, hiszen honnan tudhatták volna, mire megy ki a játék. Én is azt látom, hogy az emberek élesen kettéválnak: akik tudják, mi történik most, és akik még nem éltek meg hasonlót. Az előbbiek jelen próbálnak lenni, kérdeznek és segítenek, az utóbbiak zavarba jönnek, visszahúzódnak, nem tudnak mit kezdeni a helyzettel. Én is ilyen voltam, mikor a barátnőm elvesztette az édesanyját. Csak szerencsétlenkedtem. Ő meg most segíteni is tud.

Azt hiszem, egészen másképp áll a világban, akinek már nincs anyukája. Nem ugyanaz az ember többet. Talán könnyebb, ha az embernek már van saját gyereke, ha már megvan a saját maga által létrehozott család. Akkor már felnőttként áll hozzá. De nekem még anya a családom. És nem leszek ugyanaz, aki voltam. Anya azt mesélte, hogy nagyi mindig nagyon szeretett volna utazni, és amikor ő mehetett valahová, akkor képeslapokat vett neki. Nem sokkal nagyi halála után jutott ki először Svájcba. Nézte a vidéket, és sírva fakadt, hogy nincs kinek képeslapot vennie. És akkor tisztán hallotta nagyi hangját: "de hát én itt vagyok!" Anya sajnálta, hogy nem lehet ott szeptemberben a premieren. De remélem, hallani fogom a hangját, hogy velem van, és ő is megnézte.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr81049561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrvertigo 2009.04.07. 15:35:07

Szia!

Én az anyukámat, igazán sosem kaptam meg. Már őt elveszítve születtem azt hiszem. Mi gyerekek (van egy tesóm) mindig háttérbe szorultunk és Ő pedig előtérbe, amíg együtt éltünk. Önző volt. Észre sem vette, mennyire meghurcolt minket 16 éves koromig, amikor különköltöztem tőle.
Ettől egyébként mind a mai napig rettentően egyedül érzem magam a világban néha. Bár két pici gyermekem van, boldognak nevezhető meleg családi hátterem, de a szülői biztonság mind a mai napig egy hatalmas űr az életemben. Úgy érzem, mintha örökös súlytalanságban lebegnék. Döntésképtelen, bizonytalan vagyok és az anyai hiányt érzem ez mögött. Engem nagyon gyakran taszít az a látvány, amikor Ő néz vissza rám a tükörből.

Természetesen osztozok a szomorúságodban, de ugyanakkor irigyellek is, hogy Téged meg fog nyugtatni, amikor hallani fogod a hangját, hogy veled van, irányt mutat, biztonságot ad. Mert hidd el ez lesz.

Én nem akarom az én anyukámat hallani, nem adna jó tanácsokat sosem.

kjá 2009.04.07. 15:54:27

@mrvertigo: na, ilyenkor szégyellem magam, hogy panaszkodni mertem. ez rettenetesnek hangzik! van ötleted, hogy mitől lett ilyen? az anyák nem szoktak... és meg tudsz neki bocsátani valaha? csak remélni tudom, hogy meggyógyulsz ebből a szörnyű fájdalomból!

mrvertigo 2009.04.08. 10:17:51

Ne viccelj. Ki kell írni magadból...
Más megoldás nincs. Kell ez.
Persze, hogy van ötletem. Tudom miért ilyen. Mind a mai napig kb. egy 4-5 éves kislány felelőtlen gondolkodásmódjával van megáldva. Ami társul egy egy nagy adag sértődékenységgel, önzéssel, önfejűséggel. Sosem nőtt fel igazán. Most is ez van, bár a gyerekeim hatására az utóbbi időben jelentősen rendeződött a viszonyunk, de igazán felhőtlen, őszinte kapcsolatunk sosem lesz.

Egyébként a szüleimmel való kapcsolatom azért egyre jó volt, hogy láttam, hogyan nem szabad csinálni. Hogy fogadalmakat tegyek, hogy ilyet sosem teszek majd. Most ezeket próbálom betartani a gyerekeimmel kapcsolatban :-).

kjá 2009.04.08. 11:23:33

@mrvertigo: akkor tovább megyek: miért nem tudott az édesanyád felnőni?
egy barátom azt mesélte, minél jobban utálta az apját, és próbált nem hasonlítani rá, annál jobban hasonlított. csak mikor megértette, miért volt az apja vele fizikailag és lelkileg is kegyetlen, akkor tudott tőle szabadulni.
nagyon nehéz rendezni a szülőkkel a viszonyt, mert annyira mélyen be van ágyazva. tesóm pszichológusként azt szokta tanácsolni, írj levelet annak, akire haragszol, olvass be neki, persze odaadni nem kell, sőt nem szabad, de megbocsátani azután lehet csak, ha már úgy istenigazában kiharagudta magát az ember. :)

mrvertigo 2009.04.08. 14:05:50

Szerintem nem lehet az ilyet megérteni. Mármint a gyerekekkel szembeni lelki és testi kegyetlenkedést. Én mindig értetlenül állok az ilyenek előtt. Persze, nyilván lehet tudni, hogy milyen külső tényező generálja az ilyen apákban a feszültséget, ők is így nőttel fel, alkoholizmus stb.

Nem tudom miért nem tudott felnőni. Miért maradt ilyen infantilis, amilyen. A nagypapám elég szigorú ember volt, a nagymamám pedig elég gyenge ahhoz, hogy ezt kordában tartsa. Szerintem nagyon korán menekülni akart otthonról, ahogy tette is. Apám sem volt jó döntés, tulajdonképpen az életében nem nagyon emlékszem olyan döntésekre, amik építő jellegűek lettek volna. A legrosszabb egyébként, hogy soha nem képes ezeket belátni, és vállalni a hibáiért a felelősséget.

Meg még valami, én már nem haragszom mindezekért, csak rettentően sajnálom, hogy így alakult. És hiányzik, ami elveszett, vagy meg sem volt.

Gábor (bocs, ez lemaradt az első hozászólásból)
süti beállítások módosítása