2011. december 15. 15:12 - kjá

tanulok

Megtanultam, hogy ezentúl senkinek ne higgyek el semmit,  ami nem első kézből jövő információ, bármilyen megbízható ember, és bármennyire biztosra mondja, hogy első kézből származik az információ. Megtanultam, hogy a kívülállást a legnehezebb fenntartani, egy velem készült interjúból ez a félmondat maradt ki: egyik politikai erőt sem tartom meggyőzőnek.
Sajnálom. Pedig egyre jobban látom, hogy művészként csak kívülállónak lehet lenni. Ahogy a jó színház mindig provokatív, mert kérdez, maga a művész is kérdéseket tesz fel, kritikát fogalmaz meg, és ha hisz valamiben, abból sem formálhat egy az egyben alkotást, a Pegazus nem viseli a hámot, nem lehet vele se szekeret húzni, se szántani. Ha egy művész beáll bármely ideológia mögé, az alkotása propaganda-giccs lesz. Nem mellesleg onnantól nem tudhatja, elismertsége mennyire köszönhető a lojalitásának. Ha pedig épp a nem uralkodó ideológiát vallja, remekül takarózhat azzal, hogy indexen van, nem engedik alkotni, nem hagyják kibontakozni a tehetségét.
Mindegy, egyre inkább úgy tetszik, rövid ám annál tartalmasabb kirándulást tettem a művészi életbe. Van más is a nap alatt. Végül is 15 évig írtam az asztalfióknak, erre a továbbiakban is képes vagyok. És akkor talán nem lesz ennyire fontos ez a sok lényegtelen bosszúság.

Például az, hogy a darabomból készülő rádiójáték december 10-én került volna adásba. Onnantól, hogy műsorra tűzték, kész rohanás volt az egész, főleg Annának: megírni a zenéket, betanítani, összepróbálni, felvenni. Amibe belehallgattam, nagyon tetszett. Aztán hírnök jött, s pihegve szólt, hogy vissza az egész, nem mehet adásba ádventben este nyolckor tizenhat éven felüliek számára kalibrált darab, nehogy megbüntesse őket a média-fennhatóság. Oder was.
Uram bocsá, tényleg van benne egy-két kocsmajelenet, ahol a piás cimbik nem akadémikus társalgást folytatnak. Oké, értem én, hogy menjenek ádventi darabok, szépek, szelídek, csak kitalálhatták volna ezt előbb is. A szöveg hozzáférhető volt, és mondjuk egy hónappal több időnk lett volna dolgozni rajta. Remélhetőleg januárban azért bemutatják.
Ami kissé ijesztő, hogy nem valószínű, hogy megfogható jogszabály van arra, hogy például a szar szó este nyolckor adásképes, de a fos szó csak kilenckor, míg a baszik ige, káromkodás értelemben, tízre polgárjogot nyer, szexuális érintkezés értelemben viszont csak éjfélkor. Akkor viszont egy gumiszabályt bárkire rá lehet húzni, akit meg akarnak büntetni, és bármire lehet legyinteni, ha valakit nem akarnak megbüntetni. Remélem, hogy aki erről döntést hozott, az beleolvasott a szövegbe, és nem a nevem alapján hozott ítéletet. Vagy ez már kezdődő paranoia?

Megint Bécsből tartok hazafelé, egy uniós projekt megbeszélésén vettem részt. A legnagyobb teljesítményem az volt, hogy szánalmas angoltudásomat, sikerült meggyőző bólogatással lepleznem. Azt hiszem, a non verbális képességeim messze meghaladják a nyelvérzékemet. Mondjuk annyira el is fáradtam, hogy a hétórás megbeszélés után, este hatkor, úgy ahogy voltam, ruhástul aludtam el. Aztán persze felébredtem, mikor a fölöttem lakó járkálni kezdett. A szállodában annyira vékonyak a falak, hogy lehetett hallani, ahogy vécére megy, pisil, lehúzza, orrot fúj, villanyt olt. Én hülye meg nem vittem füldugót. De Bécs megint jó, az emberek, akiket megismertem, rokonszenvesek, és még szerencse, hogy teli hassal sétáltam végig az ádventi vásáron, különben biztosan összevásároltam volna mindenféle rettenetes édességet.

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr323466126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

medvicsek 2011.12.15. 15:36:11

>káromkodás értelemben, tízre polgárjogot nyer, szexuális érintkezés értelemben viszont csak éjfélkor. Akkor viszont egy gumiszabályt bárkire rá lehet húzni, akit meg akarnak büntetni, és bármire lehet legyinteni, ha valakit nem akarnak megbüntetni.

Pontosan ez volt az egyik kritika a médiatörvénnyel kapcsolatban. Akkor ezt nem nagyon láttad, sajnálom, hogy most a saját bőrödön kell.

Különben nincsen kívülálló művész. Persze ezen nem azt értem, hogy bármelyik politikai párt zászlaját kell vinned, hiszen általában egyik politikai párt sem képviseli egy ember teljes meggyőződését: választásokon is mindig arra szavazunk, aki a legközelebb van hozzánk - a teljes azonosulás inkább aggasztó és veszélyes. Az, hogy te miben hiszel milyen a világképed (ha úgy tetszik, az "ideológiád"), elég világos az írásaidból. A blogodból meg szerintem az, hogy küzdesz ez ellen, illetve szeretnél a tőled távol(abb) álló világképhez közeledni, vaslamiféle kötelességérzésből, lojalitásból, ami azonban érzelmeken és nem meggyőződésen alapul.

kjá 2011.12.15. 15:59:53

@medvicsek: remélem, nem olvastál ki ideológiát a verseimből! :)
és remélem, nem baj, hogy nem volna kire szavaznom, ha most volnának a választások.

medvicsek 2011.12.15. 16:07:01

Olyan rossz hangzása van az ideológiának, hogy mindenki rohamot kap, de világnézetet igen.

Nem baj - de valakire biztosan szavaznál. Sokan vannak/vagyunk így. És az előző választásokhoz képest ez fejlődés... :)

cov 2011.12.15. 21:05:34

1.szabály Réz Pálról és a Holmijáról gondolom, hogy ha ilyen kételyeim lennének, hozzá fordulnék + kszí.
szerintem vagyok én, gondolok ezt, azt, közzéteszem, (ha ennek van szakmai eldöntendője, amiben nem vagyok biztos, venném az első szabályt) , ha erről azt látják egyesek, hogy felhasználható vagy én felhasználható vagyok számukra,és nem vagyok biztos a válaszban, ami nekem az lenne, hogy NEM, venném az első szabályt.
kszí = Réz Pál nem helyettesíthető be, de máshoz is lehet bizalmam.

egy nagyi 2011.12.15. 22:50:43

Juditka!

Kezded ismételni a blogodban majdnem szóról-szóra magad.Amennyiben van valamilyen megélhetésed akkor ez az időszak az amikor fel lehet készülni olvasással,tanulással egy nagy horderejű munkára, ne aprózd el magad és ne háborogj.Ezek a színházi munkák ahogy jöttek olyan könnyen fognak a süllyesztőbe kerülni.Medvicsek nem ideológiáról beszél,hanem a nagy művek világképét jellemző intellektuális tartalomról.

kjá 2011.12.16. 00:09:44

@egy nagyi: ha lenne megélhetésem (nincs), remélem, akkor is háborognék. :)
@cov: ebből egy szót se értek...

cov 2011.12.16. 08:24:51

@kjá: kicsit úgy érzem magam, mintha rajta kaptunk volna egy egy ilyen hangulatodon:
Dalszöveg
Kicsit szomorkás a hangulatom máma,
Kicsit belém szállt a boldogtalanság,
Kicsit úgy érzem magam,
Mint a durcás kisgyerek,
Kinek elvették a játékát.

Kicsit szomorkás a hangulatom máma,
Olyan borús lett e bűbájos világ,
Kicsit elbántak velem,
Na de történt már ilyen,
Szívem harag nélkül gondol Rád.

Gyere, gyere, gyere drága cimborám,
Gyorsan vigasztalj,
Látod, összeroppanok már.
Gyere, gyere, gyere drága jó gitár,
Kell egy vigaszdal,
Amitől a panasz hamarosan odébbáll.

Kicsit szomorkás a hangulatom máma,
Olyan szokatlan a boldogtalanság,
Kicsit megrázom magam,
Ugye minden rendben van,
Újra emelt fővel nézek rád.

Gyere, gyere, gyere drága cimborám,
Gyorsan vigasztalj,
Látod, összeroppanok már.
Gyere, gyere, gyere drága jó gitár,
Kell egy vigaszdal,
Amitől a panasz hamarosan odébbáll.

Kicsit szomorkás a hangulatom máma,
Olyan szokatlan a boldogtalanság,
Kicsit megrázom magam,
Ugye minden rendben van,
Újra emelt fővel nézek rád.
süti beállítások módosítása