2011. október 06. 08:03 - kjá

Magyarország, szeretlek én így?

A köhögéssel meg tüsszögéssel kezdődött, csak itthon döbbentem rá, hogy Bécsben egy hónapig se fuldoklós köhögés, se sikítós tüsszögés nem jött rám. Tehát valószínűleg allergia, és valószínűleg a porra. Ebben a városban büdös van. Kutyaszar-és benzinszag. Az utcákon szintén kutyaszar, szotyihéj, húgy, ki tudja, mi. Az Almássy térnél erős vízsugárral mossa egy nő a járdát, arra jövök, várnám, hogy rám mosolyog, és egy pillanatra abbahagyja, amíg elmegyek. Nem teszi, jövök rendületlenül, rám ordít: várjon!
A zebrán át kell futnom, egy autós nem lassít, megijeszt, most én ordítok: ez egy zebra! Mit akarsz, megálltam! - mondja ő. Tényleg, át is hajthatott volna rajtam.
A villamoson tülekedés, rég tapadt így rám idegen, zavar, könyv sincs nálam, hogy belemélyedjek. A trolin leülök, a mellettem ülő leszáll, idősebb hölgy akar a helyére telepedni, nem néz rám, nem szól semmit, egyszerűen áttapos rajtam, leül, kinéz az ablakon.
A postán levél az adóhivataltól. Tartozásom (amely egy általuk elkövetett tévedésből fakad) részletfizetési kérelmét augusztus 31-én elfogadták, személyesen voltam benn, most arról tájékoztatnak, hogy mégsem teljesen, azonnal fizessek be 111ezer forintot, a többi lehet havi részletben. Három munkám nincs kifizetve, széttárják a karjukat, nem jött be valami támogatás.  Elképzelem, hogy széttárom a karomat az adóhivatalnak.
Szolgáltatóval egyeztetett időpontban nem tudok ott lenni, telefonálok negyedórán át, foglalt. Mire végre elérem őket, a hölgy közli, ő aztán nem beszélt senkivel, én aztán őt nem hívtam, és azt bárki mondhatja, hogy telefonált. Kérdem, ezek szerint épp most hazudok-e bele a telefonba, hápog, hogy azt nem mondta. De mondta.

Vidékre utazom, a vonatnak mocskos fémszaga van, a vécé használhatatlan, az ablakot nem lehet felhúzni. A kalauz megkér, hogy töltsünk ki kérdőívet arról, hogy miért szeretünk vonattal járni.
Egy színházba megyek, ahol dramaturg vagyok, tíz nap múlva premier, de még nincs szerződésem, nem ez az első eset, hogy már kész voltam a munkával, mire kiderült. Kiderül, hogy nem fizetnek ki, a színház adósságrendezés alatt, az igazgató állítólag nem is tudott róla, hogy én ott dolgozom, tőle aztán senki nem kért hivatalos engedélyt külső dramaturgot hívni. Még végigülöm a próbát, igyekszem nem bőgni, hanem figyelni. Utána részletes egyezkedés az igazgatóval. Nem ugrálhatok, nincs papír, simán a tisztességéről szól, hogy bármit hajlandó fizetni. Azt mondja, nem is volt mit dolgozni azzal a szöveggel, annyira jó darab, megmondta a rendező, hogy nem kellett húzni, ha meg társalkodtam csak, azért nem fizet. A rendező azt mondja, ő szólt mindenről, az igazgató azt, hogy nem, a színház hivatalos dramaturgja semmit nem tudott rólam, lehetne vitázni halálig. Mindegy, nincs pénz, nem tudnak rezsit se fizetni, valahol eltűnt a megítélt támogatás, a színház nem tesz feljelentést, nagyobb kutyák harca ez. Megértem, el is tudom képzelni, kit érdekel a kultúra, egyáltalán mi az, mire jó, ha a művészek sztrájkolnak, az direkt kényelmes, senki nem jön ilyen rilkei felszólításokkal, hogy "változtasd meg élted", satöbbi.
Átfordul az egész röhejesbe, nekiállok alkudni, mint kupec a piacon, vacak tízezreken, igazából büszke vagyok, hogy éppen érdekérvényesítek, és közben nem veszek össze senkivel. Mosolyogva, kézfogással válunk el az igazgatóval, remélünk szebb jövőt, szőlőt, lágy kenyeret.
Itthon végigveszem a lehetőségeimet: feles tartót keresni Lédára, leköltözni a Kisházba, kiadni a lakást, megkérni a kedvesemet, hogy keressen pénzes állást külföldön. Maximum megtanulok főzni.
Tényleg, nem kell valakinek egy fél ló?

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr533281789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

medvicsek 2011.10.06. 13:12:43

>Mindegy, nincs pénz, nem tudnak rezsit se fizetni, valahol eltűnt a megítélt támogatás, a színház nem tesz feljelentést, nagyobb kutyák harca ez. Megértem, el is tudom képzelni, kit érdekel a kultúra, egyáltalán mi az, mire jó, ha a művészek sztrájkolnak, az direkt kényelmes, senki nem jön ilyen rilkei felszólításokkal, hogy "változtasd meg élted", satöbbi.

Isten hozott Orbánisztánban!

>megkérni a kedvesemet, hogy keressen pénzes állást külföldön

Inkább ne. Még eszébe jut, hogy volt neki...

bikakovács 2011.10.06. 14:30:53

Mindezek ellenére: Tekigyelmednek az globuson nem adatik más fundus!

cov 2011.10.06. 15:25:37

bele kell csapni a lecsóba! ...én is utálom büdöspestet, pedig ott éltem ezer évet és nem vettem észre, sőt azt hittem, szeretem. de a csatornaszaggal együtt feljött a szmötyi is, és az él már az emberek lelkében is. zombiváros, és ennek tetején szatírikonkodnak a mai Ormányos páratlanujjú pa(j)tások...alakítsunk vagy csatlakozzunk... a e bizottsághoz, vagy mer..jünk valahová!

kjá 2011.10.06. 17:03:46

@medvicsek: nem akarom én ezt elpolitizálni. nem gondolom, hogy ha orbán viktort leváltanák, egy csapásra itt volna a kánaán. azt se gondoltam, hogyha gyurcsány megy, az lesz a paradicsom. a kedvesem meg szeret tanítani.

@bikakovács: itt élnem, halnom...

@cov: szerintem egyet tehetünk. próbáljuk jól csinálni, amihez értünk, bárhol vagyunk

medvicsek 2011.10.06. 17:58:26

>nem gondolom, hogy ha orbán viktort leváltanák, egy csapásra itt volna a kánaán

Kánaán... Jó volna, ha nem döglenénk mind meg. Persze most már valószínűlg mindegy, ha le is váltanánk Orbánt, nem tudom, helyrehozható-e még mindaz amit itt oktatásban, kultúrában, gazdaságban romoboltak...

>szerintem egyet tehetünk. próbáljuk jól csinálni, amihez értünk, bárhol vagyunk

Kár, hogy gyakran arra, amihez értünk, nincs igény... Különben jó, hogy a kdevesed szeret tanítani, reméljük, a felsőoktatási törvénykezés után is lesz még neki hol.

kjá 2011.10.07. 08:31:57

@medvicsek: nem gondolom, hogy az elmúlt nyolc év fenékig tejfel volt. ha így lett volna, nem nyerhetett volna egy kormányváltó párt ekkora többséggel.
az állam sok mindenért felelős, de sok minden lehetne jobb egy diktatúrában is. pl. kultúra a kádár-rendszer ellenére. az össznépi igénytelenség nem írható egy kormány számlájára sem.

medvicsek 2011.10.07. 12:27:47

@kjá: Senki se mondta, hogy az volt, én biztosan nem. A szomorú az, hogy az akkori nagyon rossz idők is megszépülnek néha a mostani ámokfutást látva. Az össznépi igénytelenségben igazad van, de - ahogy írod is - a diktatúra is tehet másképp, a kormány prioritásain sok múlik. És ez a kormány elég sokat tesz azért, hogy az alapvetően elhibázott társadalom- és gazdaságpolitikája által ütött lyukakat a kultúrától és oktatástól elvont pénzeken keresztül is próbálja befoltozni. Olvasd el a Narancs múlt heti vezércikkét: gyönyörűen megírták.

cov 2011.10.07. 22:04:05

én azt jövendölöm, hogy nagy megújulás, frissülés,magártalálás lesz itt a művészeti életen. nem miattuk, 'teher alatt nő a pálma', ellenük.
süti beállítások módosítása