2009. július 23. 14:23 - kjá

nem feminista, hanem sérült

Amitől nem tarthatom magam feministának, az talán csak egyetlen dolog, de alapvető. A feministák azt kommunikálják, hogy nincs szükségük a férfiakra, jól megvannak nélkülük is. Nekem meg nagyon is szükségem van rájuk, de sosem kaptam meg, amire vágytam, ezért tudok olyan keserűséggel beszélni, hogy magam is meglepődöm. És voltaképpen nem tudom, miért, hiszen sosem bántalmaztak, hiszen tízből nyolc nő rosszabb kapcsolatokban vergődik, mint amikben nekem részem volt, hiszen a férfibarátaim, kedveseim minden szempontból magasan fölötte voltak az átlagnak. Jó-jó, a molesztálós bácsik a villamoson nyolc-és tízéves korom között, napi rendszerességgel, hogy már azt hittem, ez a természetes, minden lány így nő fel, nahát az nem használt, de nem érzem elég indoknak. Tesóm szerint a családi tudattalanból jön ez a bizalmatlanság, hogy a férfiakról általánosságban úgy gondolkozom, hogy a nőkkel szemben tiszteletlenek, érzelmileg éretlenek, nem vállalnak felelősséget, mert megszokták, hogy körülöttük forog a világ. Persze csak általánosságban, az egyénekről sosem gondolok rosszat. (Azt viszont fenntartom, hogy sokkal több "felébredt", önismeretre és transzcendensre vágyó nő van, mint férfi. Ezek elég nehezen is találnak párt maguknak. Talán csak a nők ebben is hamarabb érnek, mint az iskolában is. Lehet, hogy húsz-harminc év múlva a férfiakban is megszületik a spirituális elkötelezettség, akkor aztán le is hagyják a nőket.)


"Te nem hiszel az apaságban" - mondta valaki, mikor felháborodottan tiltakoztam a tejfakasztónak becézett buli létjogosultsága ellen, ami arról szól, hogy a nő megszülte a gyereket, a férfi pedig iszik a barátaival. A tejfakasztó bulitól függetlenül igaza volt. Tényleg nem hiszek az apaságban, de igazából a többi férfi-archetípusban sem. NŐ-t láttam már, csupa nagy betűvel NŐ-t (nem a tükörben, tudom, persze, mert milyen nő az, akinek nem akaródzik szülni), FÉRFI-t, csupa nagybetűvel még nem. Olyat például, akiről Richard Rohr ír A férfi útja című könyvében.
Ez az Amerikában élő ferences szerzetes nem átallott a feminista irodalomból tanulni arról, hogy kell férfinak lenni. Azt mondja, több ezer év elnyomatás során a nők jobban észrevették, mire van szükségük, mint a férfiak, akiket a társadalom zsarnokká emelt. És tévutakat könnyebb találni, mint valódi utat.
Tévút a macsó, aki elutasítja a saját női oldalát, és tévút a feminin férfi, aki integrálta a saját nőiségét, de nem lépett tovább. Én általában az utóbbi tévúton járó férfiakat kedveltem, akik szelídek, kommunikatívak, érzékenyek, érzelmesek, pont ezért nem is tudják a védelmező szerepét betölteni. Akik viszont erős akaratúak, agresszívak, azokkal mindig úgy találkoztam, hogy az erejüket épp ellenem használták ki.
Nagyon-nagyon szükségem van Férfira (legalább egy nagybetűvel), aki kiáll értem, képes harcolni, terve van az élettel, és képes kifejezni a szeretetét is, tud tiszteletet adni, mer gyenge is lenni, nem védi magát, mert elég erős. Lehet, hogy itt járkál, csak én nem veszem észre, mert az én készülékemben van a hiba. Én kérek elnézést. Meg egy szerelőt.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kissjuditagnes.blog.hu/api/trackback/id/tr621262986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Statler · http://statlerandwaldorf.blog.hu 2009.07.23. 15:56:02

Szia, az első mondatokkal szeretnék kicsit vitatkozni: én sok olyan feministát ismerek (magamat is beleértve), akinek szüksége van férfira, férfiakra, és nem mondja azt, hogy legjobb lenne az élet nélkülük. Szerintem ez inkább az a kép, ami az emberek fejében él a feministákról, és nem a mai magyar feminista valóság. Lehet, h talán ez a "szüksége van rá" nem a legjobb kifejezés, mert sok feminista tán épp azt szeretné megmutatni a világnak (és benne sok nőnek), hogy a nők képesek önmagukért, férfiak nélkül is kiállni, elnavigálni az életben, stb. Ami mellesleg sokszor igaz is. Én mégsem gondolnám, h ez azt jelenti, nincs szükség a férfiakra, vagy hogy jobb lenne nélkülük. Amúgy egyetértek veled, és én is igyekszem az egyéneket nézni, de sajnos nehéz időnként elvonatkoztatni az általánosságoktól (amik nem csak képzetek és sztereotípiák, hanem sokszor valóságosak).
Tejfakasztó buli? Ez elég rémesen hangzik. :)

cov 2009.07.25. 06:08:50

kezdjük az elején, kérdezem: Ádám FÉRFI volt? Éva NŐ volt?

Jo-e 2009.07.28. 00:30:54

Szia!
Nem gondolom, hogy a véleményeddel vitatkozni kellene. Kinek lehetne ahhoz joga? Talán csak annyit tehetek, hogy elmondom azokat a gondolatokat, amiket a soraid ébresztettek bennem.
Elsőre az jutott az eszembe, hogy akárhogy is feminizmus ide, férfisovinizmus oda, sajnálatos módon(?), biológiai kötöttségek mellett kell tengetnünk sivár életünk. Ez a megosztottság, meg mindenképpen meghatározott szerepekhez vezet, feltételezve, hogy a nő is és a férfi is a "faj" túlélését tűzte ki célul. (Jobb híján, mivel az "Élet valódi célját még senki nem súgta meg".) Márpedig, ha ez a képlet az alap, (ha lemaradtam volna egy brosúrával, lécci szóljatok) akkor én nem tudok a szerepektől elvonatkoztatni.
Az egy másik kérdés, hogy ez az általános esetre vonatkozik. Arra az esetre, amikor az egyén a szellemi hierarchiában a tölteléktömeg, a homokzsák, a ballaszt szerepét tölti be. Nemtől függetlenül. Szomorú, de majd' mindannyian ide tartozunk, még talán azok is, akik ennek az ellenkezőjét fennen hirdetik magukról.
Az apaságról: Engedtessék meg nekem,hogy én meg az anyaságban kételkedjem. Legalább annyira, mint amennyire Te nem hiszel az apaságban. No nem mintha annyira akarnék revánsot venni az engem ért sérelemért :) hanem mert ezek számomra megfoghatatlan fogalmak. Szintén általánosítás. Noha nem tudok semmilyen kritériumot állítani, hogy egy nő mikor jó anya, (ez is általánosítás szagú) mégis, ha úgy érzem, hogy egy nő jól funkcionál (brrr, micsoda utálatos szó) ebben a szerepben, akkor őt választom. Ha ez fontos nekem. Rossz nyelvek szerint: hagyom magam kiválasztani.
Minden emberi kapcsolat egy üzlet. Adok és kapok. És mint ilyen köthető és bontható. Nekem senki ne mondja, hogy sínylődni kell egy kapcsolatban! Ki lehet lépni. Vagy lehet nyavalyogni, sajnáltatni magunk, belebetegedni, belehalni. De nem a kapcsolatba, hanem a saját hülyeségünkbe, félelmeinkbe.
A Férfiről: Hát erről tegyél le! Ilyen nincs. Van nekem néhány (kettő mindenképp) hímnemű ismerősöm, akik leginkább megfelelnek a "felébredt", meg a "transzcendensre vágyó" fogalmaknak. Olyannyira megfelelnek ezeknek, hogy már csak a nőknek nem felelnek meg. De nem is akarnak. És egy ilyen folyamat eléggé tendenciózusnak tűnik.

Üdv
Jo

virezma 2009.08.12. 02:03:43

Én nem tekintem magam túl tapasztaltnak, bizonyos tekintetben naiv is vagyok. Olyan kislány vagyok, aki egészen régtől fogva egyedül dudorászott az iskolaudvaron, és minimum tanévenként beleesett valakibe. Ha ilyen alapon vesszük, mindenki bántott, aki ezt nem viszonozta, bár az esetek döntő többségében a szembesítésre nem került sor.
21 éves lettem, mire megtaláltam a páromat, akivel majdnem két éve együtt vagyunk. Ő nem olyan, mint akik régen tetszettek, nem lehet kirakni kólareklámnak a hasát. Ahogy a "férfiról" tett leírást olvastam, ő jutott eszembe. Ha bánt valami, hozzá mindig odabújhatok, és ő is kimutatja, ha fél, vagy kétségbeesett. Jó a humora, gyengéd, jó szerető, kicsit gyermeklelkű, nagyon érdeklődő. Közben pedig határozott is. Persze nem mondom, hogy mindenben egyetértünk, mert olyan pasit nem is szeretnék, meg aki mindig vigyorog, mint a vadalma.
Ezt inkább azért is meséltem el, mert szerintem KJÁ is egy ilyen kicsit bebábozódott pillangó, és csak időnként lép ki, nehogy letépjék a szárnyát, de az én naiv világképem szerint eljön neki is egy ilyen férfi, mert igazságtalanságnak tartanám a világtól, ha pont neki nem jutna.
Egyébként mielőtt összejöttünk a barátommal, írtam magamnak egy mantrát, hogy milyen férfit szeretnék, és azt kitettem az asztalomra, és sokszor elolvastam, és szerintem ez segített abban, hogy észrevegyem.
Amúgy pedig szomorúnak tartom, amikor egy olyan művésznek, akit sokra tartok, nem születik gyereke, mert az én agyam úgy van beprogramozva, hogy a gyerek része a földi boldogságnak, és aki ennyit ad a világnak, az kapjon is sok örömet egy gyermekben pl.
És még azt is hozzáteszem, hogy én is ilyen önismeretbuzgó nőszemély vagyok, szeretem pl a pszichológiai könyveket, és fiatalságom ellenére belegondoltam már, hogy a szerelem nem örökéletű, meg mellette főzni, mosni, takarítani is kell, dehát tenni kell a kapcsolatért - bár ez közhely. És tényleg sok a lehetetlen alak, de azért kívánom a többieknek, hogy ne adják fel, és találják meg a boldogságot! Amellett pedig nyugodtan ki lehet állni önmagunkért.
süti beállítások módosítása